Sunday, September 21, 2008

jalinan kasih ramadhan...

program ni sebenarnya kita orang join ngan student master dari vocational&tech. education...
program dijalankan kat pertubuhan anak yatim islam kluang(PAYIK)..3 hari 2 malam aku berkampung kat sane..pelbagai kenangan aku perolehi kat sane.. yang pasti sedih lah gak biler kita orang tengok kehidupan anak yatim yang seramai hampir 70 orang ni.. ade yang tak ade mak..tak ade bapak..dan tak ade kedua duanya...yang paling kecik 8tahun (tingal ngan 2 orang abang die..anak yatim piatu) dan yang paling besar 17 tahun..


muke dia orang ni heppy je...

sedih tngok life dia orang..kecik kecik dah hidup tanpa parent..yang jaga kalangan pengasuh yang dah pun berumur..tapi tngok pada perangai mereka ni..cam tak ade ape yang beza ngan budak lain..degil , bising, tak dengar cakap.....dan tu lah ustaz yang jaga rumah ni bagi tahu kita orang sume... tapi at least mereka boleh teruskan hidup seperti budak lain di sini...

abang baju merah tu dan adik dia yang kecik tu sebelah baju putih..
sorang lagi aku tak pasti...

dan dalam ramai ramai ni yang aku paling sedih tengok 2 keluarga ni..anak yatim piatu.. kedua duanya ader 3 beradik kat sini...yang abang tu pun paling sulung umur dalam 14/15tahun...
dah pegang tngungjawab besar kena jaga adik 2 orang lagi... yang satu lagi ni yang aku tau ceritanya dari ustaz gak...aku tak pasti pasal parents dia orang..tapi adik yang bongsu tu baru je 8 tahun dan kalo ikut pun da tak boleh masuk sini tapi sebab abang dia dah janji nak jaga dia, so pihak pengurusan bagi masuk sini. mereka ni masih ader atuk tapi mungkin dah uzur dan tak mampu jaga jadi tinggal lah kat sini...tengok abang dia ni cam budak lain gak...ader degilnya... tapi terharu cara dia jaga adik dia..mase activity treasure hunt tu...abang dia tak lepas tangan adik dia..takut adik dia tertinggal kat belakang kot..dan mase kita orang nak balik tu..adik dia nangis kaki kena kaca...abang dia dengan pantas pergi dan tolong adik dia...yang aku dengar dia sebut...(adik aku..mane adik aku)...
ni lah hostel pertubuhan ni...

apepun aku harap dia orang succes dan jadi orang berguna untuk mase depan dia orang...

lambaian terakhir sebelum kita orang balik campus

terime kasih gak pade student master yang bagi kiter orang join program ni...

aku rase lirik lagu ni cam kehidupan dia orang gak...

hati pedih menangis
Jiwa ku yang suram

Malam yang panjang ini
Aku bersendirian
Merenung kehidupan
Memikir kesudahan
Pada siapakah hendak ku curah keresahanku

Aku berpaut pada sejengkal tali cuma
Itulah yang ada sementara aku
Hidup di dunia ini
Inikah dugaanku inikah kesempatan
Haruskah ku terus atau membiarkan
Ianya berlalu




No comments: